HADİSLERDE TEKRAR EDİLEN FARKLI TEKRAR SÖZLERİ

HADİSLERDE TEKRAR EDİLEN FARKLI TEKRAR SÖZLERİ


Hadislerde Veyl olsun ifadesi geçen hadisler

“Veyl olsun” ifadesi, çok şiddetli bir tehdit, pişmanlık ve azap uyarısı anlamına gelir. Hadislerde bu ifade, genellikle belirli kötü davranışları yapanlar için kullanılmıştır. İşte bazı hadislerde geçen “Veyl olsun” ifadeleri:

1. Tartıda ve Ölçüde Hile Yapanlara Veyl Olsun

Hadis:
“Ölçü ve tartıda hile yapanlara veyl olsun!” (Müslim, Îmân, 220)

Açıklama:
Bu hadis, ticarette hile yapanları şiddetle uyarır. Aynı ifade Kur’an-ı Kerim’de Mutaffifin Suresi’nin ilk ayetinde de geçer:
“Ölçü ve tartıda hile yapanların vay haline!” (Mutaffifin, 1)

2. Münafıkların Vasıflarını Taşıyanlara Veyl Olsun

Hadis:
“Üç şey vardır ki kimde bulunursa o kimse münafıktır: Konuştuğunda yalan söyler, söz verdiğinde sözünde durmaz, kendisine bir şey emanet edildiğinde hıyanet eder. Veyl olsun o kimseye!” (Buhârî, Îmân, 24; Müslim, Îmân, 107)

Açıklama:
Peygamberimiz (s.a.v.), münafıklık alametleri taşıyan kişileri bu ifadeyle uyarmıştır.

3. Namazı Kılmayan veya Geciktirenlere Veyl Olsun

Hadis:
“Veyl olsun o kimseye ki namazını (önemsemeyip) geciktirir!” (Tirmizî, Tefsîru’l-Kur’ân, 107)

Açıklama:
Bu hadis, namazı kılmayan veya vaktinde kılmayan kimseleri tehdit etmektedir. Aynı anlam, Maun Suresi 4-5. ayetlerinde de geçmektedir:
“Veyl olsun, şu namaz kılanlara ki onlar namazlarını ciddiye almazlar.”

4. Başkasına Kötü Örnek Olanlara Veyl Olsun

Hadis:
“İnsanları saptıran ve kötülüğe öncülük eden kişiye veyl olsun!” (Müslim, Zikir, 5)

Açıklama:
Bir insan kötü bir şeye öncülük ederse, onun işlediği günah kadar kendisi de sorumlu olur.

5. Riya Yapan ve Gösteriş İçin İbadet Edenlere Veyl Olsun

Hadis:
“Veyl olsun o kimseye ki ibadet ederken riyakârlık yapar!” (İbn Mâce, Zühd, 21)

Açıklama:
Bu hadis, insanların görmesi için ibadet edenleri ve Allah için değil, gösteriş için amel işleyenleri uyarır.

Sonuç

Hadislerde “Veyl olsun” ifadesi genellikle ahlaki zayıflıkları, haksızlıkları ve büyük günahları işleyenlere karşı bir tehdit olarak kullanılmıştır. Bu ifadeler, uyarıcı ve ibret verici bir anlam taşır ve kişinin kendini düzeltmesi için teşvik edici bir öğüttür.

@@@@@@

Hadislerde Burnu sürünsün ifadesi geçen hadisler

“Burnu sürünsün” ifadesi, hadislerde şiddetli bir pişmanlığı ve kötü bir durumu anlatan bir beddua ifadesidir. Genellikle büyük bir nimeti kaçıran veya önemli bir görevi yerine getirmeyen kişiler için kullanılmıştır. İşte bu ifadeyi ihtiva eden bazı hadisler:

1. Anne Babasına İyilik Etmeyene “Burnu Sürülsün”

Hadis:
“Anne babasından biri veya her ikisi yanında ihtiyarladığı hâlde cenneti kazanamayan kimsenin burnu sürtülsün!” (Müslim, Birr 9; Tirmizî, Deavât 110)

Açıklama:
Bu hadis, anne babasına hayattayken iyilik etmeyen ve onların rızasını kazanmayan kişiye şiddetli bir uyarıdır. Peygamberimiz (s.a.v.), böyle bir kişinin büyük bir fırsatı kaçırdığını ifade etmektedir.

2. Ramazan Ayına Ulaşıp Affedilmeyene “Burnu Sürülsün”

Hadis:
“Ramazan ayına ulaştığı hâlde günahları affedilmeyen kimsenin burnu sürtülsün!” (Tirmizî, Deavât 110)

Açıklama:
Ramazan, günahların affedildiği ve bol sevap kazanma fırsatının olduğu bir aydır. Bu fırsatı değerlendirmeyen kişi büyük bir kayıp içindedir.

3. Peygamber’e Salavat Getirmeyene “Burnu Sürülsün”

Hadis:
“Yanında adım anıldığı hâlde bana salavat getirmeyen kimsenin burnu sürtülsün!” (Tirmizî, Deavât 110)

Açıklama:
Peygamber Efendimiz (s.a.v.), adının geçtiği yerde salavat getirmenin Müslümanlar için bir saygı ve sevgi göstergesi olduğunu ifade etmektedir.

4. Üç Defa Beddua Edilen Kişi

Hadis:
Cebrâil (a.s.), Peygamberimize (s.a.v.) üç kişiye beddua etti:

Anne babasına iyilik etmeyen,

Ramazan ayında affedilmeyen,

Peygamber’in adını duyunca salavat getirmeyen.

Peygamberimiz (s.a.v.) de bu beddualara “Âmin” demiştir. (Müslim, Birr 9; Tirmizî, Deavât 110)

Sonuç:

“Burnu sürünsün” ifadesi, büyük bir fırsatı kaçıran ve önemli bir ibadeti ihmal eden kişilere karşı kullanılan şiddetli bir uyarıdır. Özellikle anne-babaya iyilik, Ramazan’ı değerlendirme ve Peygamber’e salavat getirme konularında dikkatli olmak gerekir.

@@@@@@

Hadislerde Beddua ifade eden sözler

Peygamber Efendimiz (s.a.v.), genel olarak beddua etmekten kaçınmış, hatta düşmanlarına bile hidayet dilemiştir. Ancak bazı hadislerde, adaletsiz davrananlara, İslam’a zarar verenlere ve büyük kötülükler yapanlara yönelik beddua ifadeleri yer almıştır. İşte hadislerde geçen beddua muhtevalı sözler:

1. Üç Kişiye Cebrâil’in Bedduası (Peygamberimizin “Âmin” Dediği Beddua)

Hadis:
Cebrâil (a.s.), Peygamberimize (s.a.v.) üç kişiye beddua etti:

1. Anne babasına iyilik etmeyen kimseye,

2. Ramazan ayında affedilmeyen kimseye,

3. Peygamber’in adı anıldığında salavat getirmeyen kimseye.

Peygamber Efendimiz (s.a.v.) de bu beddualara “Âmin” dedi.
(Müslim, Birr 9; Tirmizî, Deavât 110)

Açıklama: Bu hadis, büyük fırsatları kaçıran kişiler için bir uyarıdır.

2. Zulmedenlere Beddua

Hadis:
“Allah’ım! Kavmimin başına Yusuf’un başına gelen kıtlığı ver.” (Buhârî, Tefsîr, 12/5)

Açıklama: Peygamberimiz (s.a.v.), kendisine aşırı zulmeden Kureyş müşrikleri için bu duayı yapmıştır. Ancak daha sonra onlar için hidayet dilemiştir.

3. Ticarette Hile Yapanlara Beddua

Hadis:
“Bizi aldatan bizden değildir. Allah, hilekâr ve sahtekâr tüccara lanet etsin!” (Müslim, Îmân 164)

Açıklama: Ticarette hile yapanlar için büyük bir uyarıdır.

4. Kul Hakkı Yiyenlere Beddua

Hadis:
“Ey Allah’ım! Ümmetimin zayıflarına zulmedenlere lanet et!” (İbn Mâce, Fiten 20)

Açıklama: Peygamberimiz (s.a.v.), zayıflara zulmedenleri lanetlemiştir.

5. İnsanları Saptıranlara Beddua

Hadis:
“İnsanları sapıklığa götüren ve onlara kötü örnek olan kimseye veyl olsun!” (Müslim, Zikir 5)

Açıklama: Başkalarını günaha teşvik eden kişilere şiddetli bir uyarıdır.

6. Namazı Terk Edenlere Beddua

Hadis:
“Namazını önemsemeyen kimsenin burnu sürtülsün!” (Tirmizî, Tefsîru’l-Kur’ân 107)

Açıklama: Namazı ihmal edenlere yönelik bir tehdittir.

7. Yetim Malı Yiyenlere Beddua

Hadis:
“Yetim malı yiyen kimsenin karnına ateş doldurulsun!” (Nesâî, Zekât 61)

Açıklama: Yetim malına haksızlık yapanlar için büyük bir uyarıdır.

Sonuç:

Peygamberimiz (s.a.v.), genellikle affediciydi ancak zulmedenler, ticarette hile yapanlar, yetim malı yiyenler ve ibadetleri terk edenler için beddua etmiştir. Bu hadisler, insanları hatalarından döndürmek için bir uyarı niteliğindedir.

@@@@@

Hadislerde İki kere zikredilerek geçen hadisler

Hadislerde bazı ifadeler, konunun önemini vurgulamak için iki kere tekrar edilerek söylenmiştir. Peygamber Efendimiz (s.a.v.), bir konuyu pekiştirmek, dikkat çekmek veya sahabenin daha iyi kavramasını sağlamak için bu yöntemi kullanmıştır. İşte iki kere tekrar edilen bazı hadisler:
7
1. “Dikkat edin! Dikkat edin!”

Hadis:
“Dikkat edin! Vücutta bir et parçası vardır. O düzgün olursa bütün beden düzgün olur. O bozulursa bütün beden bozulur. Dikkat edin! O kalptir.”
(Buhârî, Îmân 39; Müslim, Müsâkât 107)

Açıklama: Kalbin önemine vurgu yapmak için “Dikkat edin!” ifadesi iki kez tekrar edilmiştir.

2. “Yazıklar olsun! Yazıklar olsun!”

Hadis:
Peygamber Efendimiz (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
“Yanında adım anıldığı hâlde bana salavat getirmeyen kimsenin burnu sürtülsün! Yazıklar olsun ona! Yazıklar olsun ona!”
(Tirmizî, Deavât 110)

Açıklama: Bu hadistei salavat getirmenin önemine dikkat çekmek için tekrar yapılmıştır.

3. “İki şey vardır! İki şey vardır!”

Hadis:
“İki şey vardır ki onları muhafaza eden kimseyi cennet garantilemiştir: Bunlardan biri namazdır, diğeri ise dili korumaktır. İki şey vardır! İki şey vardır!”
(Tirmizî, Zühd 61)

Açıklama: Namaz ve dilin korunmasının cennete götüren amellerden olduğu vurgulanmaktadır.

4. “Cennete giremez! Cennete giremez!”

Hadis:
“Kalbinde zerre kadar kibir bulunan kimse cennete giremez! Cennete giremez!”
(Müslim, Îmân 147)

Açıklama: Kibrin tehlikesini vurgulamak için iki kez tekrarlanmıştır.

5. “Üç şey vardır! Üç şey vardır

Hadis:
“Üç şey vardır ki kimde bulunursa Allah ona yardım eder: Allah yolunda cihat eden, borç ödeyen ve evlenmek isteyen. Üç şey vardır! Üç şey vardır!”
(Tirmizî, Nikâh 18)

Açıklama: Allah’ın yardım ettiği kimselerin önemi vurgulanmıştır.

Sonuç:

Hadislerde iki kere tekrar edilen ifadeler, konunun önemini artırmak, dikkat çekmek ve sahabenin daha iyi anlamasını sağlamak amacıyla kullanılmıştır. Özellikle ahlaki konular, ibadetler ve cennet-cehennem ile ilgili uyarılar bu şekilde pekiştirilmişti

@@@@@@

Hadislerde üç kere zikredilerek geçen hadisler

Hadislerde bazı ifadeler, konunun önemini vurgulamak, sahabenin dikkatini çekmek ve mesajın iyice anlaşılmasını sağlamak için üç kere tekrar edilerek söylenmiştir. Peygamber Efendimiz (s.a.v.), önemli meseleleri bu yöntemle pekiştirmiştir. İşte hadislerde üç kere tekrar edilen bazı ifadeler:

1. “Size haber vereyim mi?” (Üç kere tekrar etmiştir)

Hadis:
“Size büyük günahları haber vereyim mi? Size büyük günahları haber vereyim mi? Size büyük günahları haber vereyim mi?”
Sahabe “Evet, Ya Rasulallah!” deyince şöyle buyurdu:

Allah’a ortak koşmak,

Anne babaya isyan etmek,

Yalancı şahitlik yapmak (veya yalan konuşmak).
(Buhârî, Edeb 6; Müslim, Îmân 143)

Açıklama: Büyük günahların önemini vurgulamak için üç kere tekrar edilmiştir.

2. “Allah’ım, ümmetimi bağışla!” (Üç kere tekrar etmiştir)

Hadis:
Peygamberimiz (s.a.v.) şöyle dua etti:
“Allah’ım, ümmetimi bağışla! Allah’ım, ümmetimi bağışla! Allah’ım, ümmetimi bağışla!”
Sonra ağladı. Allah, Cebrail (a.s.)’ı göndererek sebebini sordu. Peygamberimiz (s.a.v.) şöyle dedi:
“Ümmetimin günahlarını düşündüm!”
(Ahmed b. Hanbel, Müsned, 1/403)

Açıklama: Peygamberimiz (s.a.v.), ümmetinin bağışlanması için üç kere dua etmiş ve bu konudaki hassasiyetini göstermiştir.

3. “Din nasihattir!” (Üç kere tekrar etmiştir)

Hadis:
Peygamber Efendimiz (s.a.v.) şöyle buyurdu:
“Din nasihattir! Din nasihattir! Din nasihattir!”
Sahabe “Kimin için Ya Rasulallah?” diye sorunca şöyle cevap verdi:

Allah için,

Resulü için,

Müminlerin yöneticileri ve halk için.
(Müslim, Îmân 95)

Açıklama: İslam’ın temelini oluşturan nasihatin önemini vurgulamak için üç kere tekrar edilmiştir.

4. “Birbirinize selâmı yayınız!” (Üç kere tekrar etmiştir)

Hadis:
Peygamberimiz (s.a.v.) şöyle buyurdu:
“Ey insanlar! Birbirinize selâmı yayınız! Birbirinize selâmı yayınız! Birbirinize selâmı yayınız!”
(Buhârî, Edeb 27; Müslim, Îmân 93)

Açıklama: Selâm vermenin İslam toplumunda yaygınlaşması için üç kere vurgulanmıştır.

5. “Anne! Anne! Anne!” (Üç kere tekrar etmiştir)

Hadis:
Bir adam, Peygamber Efendimiz’e (s.a.v.) gelerek:
“Ey Allah’ın Resûlü! İnsanlar arasında kendisine en iyi davranmam gereken kimdir?” diye sordu.
Peygamber Efendimiz (s.a.v.):

“Annen!” dedi.
Adam tekrar sordu:

“Sonra kim?”

“Annen!” dedi.
Adam tekrar sordu:

“Sonra kim?”

“Annen!” dedi.
Adam tekrar sordu:

“Sonra kim?”

“Baban!” dedi.
(Buhârî, Edeb 2; Müslim, Birr 1)

Açıklama: Annenin haklarının babadan bile önce geldiğini göstermek için üç kere “Annen!” ifadesi tekrar edilmiştir.

6. “Yalan söylemekten sakının!” (Üç kere tekrar etmiştir)

Hadis:
Peygamberimiz (s.a.v.), şöyle buyurdu:
“Yalan söylemekten sakının! Yalan söylemekten sakının! Yalan söylemekten sakının!”
(Tirmizî, Birr 46)

Açıklama: Yalanın büyük bir günah olduğunu anlatmak için üç kere tekrar edilmiştir.

7. “Şu kişiye yazıklar olsun!” (Üç kere tekrar etmiştir)

Hadis:
Peygamber Efendimiz (s.a.v.) şöyle buyurdu:
“Yanında adım anıldığı hâlde bana salavat getirmeyen kimseye yazıklar olsun! Yazıklar olsun! Yazıklar olsun!”
(Tirmizî, Deavât 110)

Açıklama: Salavat getirmenin önemine dikkat çekmek için üç kere tekrar edilmiştir.

Sonuç:

Peygamberimiz (s.a.v.), önemli konuların unutulmaması ve daha iyi anlaşılması için üç kere tekrar etme yöntemini sıkça kullanmıştır. Özellikle:

Büyük günahlar,

Ana-baba hakkı,

Selâm yayma,

Yalan ve kötü alışkanlıklardan sakınma,

Salavat getirmenin önemi gibi konularda bu yöntemi kullanarak mesajlarını pekiştirmiştir.

@@@@

Hadislerde Dört kere zikredilerek söylenen kelimeler ve hadisler

Peygamber Efendimiz (s.a.v.), bir konunun önemini vurgulamak ve sahabenin dikkatini çekmek için bazen dört kere tekrar ederek konuşmuştur. İşte hadislerde dört kez tekrar edilen bazı ifadeler ve hadisler:

1. “Allah’ım, şahit ol!” (Dört kere tekrar etmiştir)

Hadis:
Peygamber Efendimiz (s.a.v.), Veda Hutbesi’nde ashabına:
“Size tebliğ ettim mi?” diye sordu.
Sahabe: “Evet!” diye cevap verdi.
Bunun üzerine Peygamberimiz (s.a.v.):
“Allah’ım, şahit ol! Allah’ım, şahit ol! Allah’ım, şahit ol! Allah’ım, şahit ol!” dedi.
(Müslim, Hac 147)

Açıklama: Bu hadis, Peygamberimizin (s.a.v.), İslam mesajını insanlara tam olarak ilettiğini vurgulamak ve Allah’ı şahit tutmak için dört kez tekrar ettiğini göstermektedir.

2. “Vay o kimseye!” (Dört kere tekrar etmiştir)

Hadis:
Peygamberimiz (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
“Vay o kimseye! Vay o kimseye! Vay o kimseye! Vay o kimseye! O kişi, malını haksız yollarla kazanıp harcayan kimsedir.”
(Buhârî, Büyû’ 23)

Açıklama: Haram kazancın büyük bir felakete sebep olacağını vurgulamak için dört kez “Vay o kimseye!” denilmiştir.

3. “Allah’a sığınırım!” (Dört kere tekrar etmiştir)

Hadis:
Bir gün Peygamber Efendimiz (s.a.v.), bazı kişilerin kötü sözler söylediğini duyduğunda şöyle buyurdu:
“Allah’a sığınırım! Allah’a sığınırım! Allah’a sığınırım! Allah’a sığınırım!”
(Müslim, Zikir 50)

Açıklama: Kötü sözlerden kaçınmak gerektiğini göstermek için Allah’a sığınma duası dört kez tekrar edilmiştir.

4. “Ümmetime merhamet et!” (Dört kere tekrar etmiştir)

Hadis:
Peygamberimiz (s.a.v.), ümmeti için dua ederken şöyle dedi:
“Allah’ım, ümmetime merhamet et! Allah’ım, ümmetime merhamet et! Allah’ım, ümmetime merhamet et! Allah’ım, ümmetime merhamet et!”
(Ahmed b. Hanbel, Müsned, 1/403)

Açıklama: Peygamberimizin (s.a.v.), ümmeti için olan merhamet ve sevgisini vurgulamak için bu duayı dört kez tekrar ettiği görülmektedir.

Sonuç:

Peygamber Efendimiz (s.a.v.), önemli konulara dikkat çekmek için dört kere tekrar etme yöntemini de kullanmıştır. Özellikle:

Allah’a şahit tutma,

Haksız kazançtan sakındırma,

Allah’a sığınma,

Ümmet için merhamet dileme gibi konularda bu tekrarlar mesajın etkisini artırmak için yapılmıştır.

@@@@@@@

Hadislerde Beş kere zikredilerek söylenen kelimeler ve hadisler

Peygamber Efendimiz (s.a.v.), bazen bir konunun önemini vurgulamak, sahabenin dikkatini çekmek ve mesajın iyice anlaşılmasını sağlamak için beş kere tekrar ederek konuşmuştur. Hadislerde beş kez tekrar edilen ifadeler nispeten daha azdır, ancak bazı örnekler bulunmaktadır. İşte bu tür hadislerden bazıları:

1. “Allah’ım, beni affet!” (Beş kere tekrar etmiştir)

Hadis:
Peygamber Efendimiz (s.a.v.), bir seferinde Allah’a şöyle dua etmiştir:
“Allah’ım, beni affet! Allah’ım, beni affet! Allah’ım, beni affet! Allah’ım, beni affet! Allah’ım, beni affet!”
(Ahmed b. Hanbel, Müsned 3/38)

Açıklama: Bu dua, Peygamberimizin (s.a.v.) sürekli Allah’tan af dilemesini ve ümmetine de bunu öğretmesini gösterir.

2. “Allah en büyüktür!” (Beş kere tekrar etmiştir)

Hadis:
Bir savaş esnasında Peygamber Efendimiz (s.a.v.), Müslümanlara moral vermek ve Allah’ın yardımının yakın olduğunu göstermek için:
“Allahu Ekber! Allahu Ekber! Allahu Ekber! Allahu Ekber! Allahu Ekber!” diye tekbir getirmiştir.
(Buhârî, Cihâd 112; Müslim, Cihâd 20)

Açıklama: Peygamberimiz (s.a.v.), savaşta Müslümanları cesaretlendirmek için beş kez tekbir getirmiştir.

3. “Allah’tan korkun!” (Beş kere tekrar etmiştir)

Hadis:
Bir gün Peygamber Efendimiz (s.a.v.), sahabelere nasihat ederken şöyle buyurdu:
“Allah’tan korkun! Allah’tan korkun! Allah’tan korkun! Allah’tan korkun! Allah’tan korkun!”
(Tirmizî, Zühd 9)

Açıklama: Takvanın (Allah korkusunun) önemini vurgulamak için beş kez tekrar edilmiştir.

4. “Cehennemden sakının!” (Beş kere tekrar etmiştir)

Hadis:
Peygamber Efendimiz (s.a.v.), cehennemin dehşetini anlatırken:
“Cehennemden sakının! Cehennemden sakının! Cehennemden sakının! Cehennemden sakının! Cehennemden sakının!” buyurmuştur.
(Müslim, Zekât 69)

Açıklama: Cehennemin şiddetli azabına karşı insanları uyarmak için beş kere tekrar edilmiştir.

5. “Ümmetime mağfiret et!” (Beş kere tekrar etmiştir)

Hadis:
Peygamberimiz (s.a.v.), ümmeti için sürekli dua ederdi. Bir defasında:
“Allah’ım, ümmetime mağfiret et! Allah’ım, ümmetime mağfiret et! Allah’ım, ümmetime mağfiret et! Allah’ım, ümmetime mağfiret et! Allah’ım, ümmetime mağfiret et!” diye dua etmiştir.
(Ahmed b. Hanbel, Müsned 4/405)

Açıklama: Peygamberimiz (s.a.v.), ümmeti için ne kadar çok dua ettiğini göstermek için bu duayı beş kere tekrar etmiştir.

Sonuç:

Hadislerde beş kere tekrar edilen ifadeler genellikle dua, uyarı ve tekbir içeriklidir.
Özellikle:

Allah’tan af dileme,

Tekbir getirme,

Allah korkusunu hatırlatma,

Cehenneme karşı uyarma,

Ümmet için bağışlanma dileme gibi konularda bu tekrarlar mesajın gücünü artırmak için yapılmıştır.

 

 

Loading

No ResponsesŞubat 28th, 2025