Risale-i Nur’un Allah’ın isimlerini,sıfatlarını,tecellilerini tanımı,tanıtımı ve değerlendirmesi.

Risale-i Nur’un Allah’ın isimlerini,sıfatlarını,tecellilerini tanımı,tanıtımı ve değerlendirmesi.


Risale-i Nur, Said Nursî’nin Kur’an-ı Kerim’in tefsiri olarak yazdığı eserler külliyatıdır ve İslam inancını akli, kalbi ve manevi boyutlarıyla ele alır. Bu eserlerde Allah’ın isimleri, sıfatları ve tecellileri üzerinde yoğun bir şekilde durulur. Risale-i Nur, bu kavramları hem iman hakikatlerini açıklama hem de tefekkür yoluyla okuyucunun Allah’a yaklaşmasını sağlama amacıyla ele alır. İşte bu bağlamda Risale-i Nur’da Allah’ın isimleri, sıfatları ve tecellileri hakkında yapılan bazı değerlendirmeler:

1. Allah’ın İsimleri (Esma-i Hüsna)

Risale-i Nur, Allah’ın 99 ismini (Esma-i Hüsna) derin bir tefekkürle açıklar. Said Nursî, bu isimlerin kainatta nasıl tecelli ettiğini göstererek iman hakikatlerini kavratmaya çalışır. Örneğin:

Rahman ve Rahim: Tüm kainatta gözlemlenen merhamet ve şefkatin Allah’ın Rahman ve Rahim isimlerinin bir yansıması olduğu ifade edilir.

Hakîm: Kainattaki düzen ve hikmetin Allah’ın Hakîm isminin bir tezahürü olduğu belirtilir.

Kadir: Her şeyin Allah’ın sonsuz kudretiyle var olduğu ve O’nun izniyle varlığını sürdürdüğü vurgulanır.

Bu isimlerin tecellisi, kainatın her bir köşesinde görülebilen delillerle desteklenir ve insanın tefekkürle bunları anlaması teşvik edilir.

2. Allah’ın Sıfatları

Risale-i Nur’da Allah’ın sıfatları, zatî ve subutî olmak üzere iki temel kategoride ele alınır:

Zatî Sıfatlar: Vücut, kıdem, beka, vahdaniyet, muhalefetün lil-havadis ve kıyam bi-nefsihi gibi Allah’a mahsus sıfatlardır. Bu sıfatların insan aklıyla tam anlamıyla kavranamayacağı, ancak onların kainattaki yansımalarının tefekkür edilebileceği anlatılır.

Subutî Sıfatlar: Hayat, ilim, irade, kudret, kelam, semi, basar ve tekvin gibi sıfatlardır. Bu sıfatların her biri kainatta gözlemlenebilir bir tecelli ile insanlara tanıtılır. Örneğin:

İlmi: Allah’ın her şeyi kuşatan ilmi, atomlardan galaksilere kadar her şeyde görülür.

Kudreti: Kainatın yaratılışı ve sürekliliği, Allah’ın sonsuz kudretine delil olarak sunulur.

3. Allah’ın Tecellileri

Risale-i Nur’da “tecelli” kavramı, Allah’ın isim ve sıfatlarının kainatta tezahür etmesi anlamında kullanılır. Bu bağlamda:

Kainat Bir Kitap Gibi: Said Nursî, kainatı Allah’ın isim ve sıfatlarının tecelli ettiği bir kitap olarak tanımlar. Her bir varlık, bu kitabın bir ayeti gibidir ve Allah’ın isimlerini tanıtır.

İnsan Allah’ın İsimlerine Aynadır: İnsan, Allah’ın isim ve sıfatlarının en mükemmel tecelli ettiği bir varlık olarak ele alınır. Özellikle akıl, kalp ve vicdan gibi yönleriyle insan, Allah’ın tecellilerini anlamaya en uygun bir varlık olarak görülür.

4. Risale-i Nur’un Metodolojisi

Tefekkür ve Akıl: Risale-i Nur, Allah’ın isimlerini ve sıfatlarını anlamada aklı ve tefekkürü merkeze alır. İnsanın kainatı ve kendi varlığını okuyarak Allah’ın varlığını, birliğini ve sonsuz kudretini anlaması gerektiğini vurgular.

Marifetullah: Allah’ı tanıma ve bilme (marifetullah), Risale-i Nur’un ana hedeflerinden biridir. Said Nursî, Allah’ın isim ve sıfatlarını tanımanın insanın kulluk vazifesindeki en önemli adım olduğunu söyler.

5. Değerlendirme

Risale-i Nur, Allah’ın isimlerini ve sıfatlarını Kur’an-ı Kerim’in bir yansıması olarak ele alır ve bu isimlerin insanın hem zihinsel hem de duygusal dünyasına hitap etmesi gerektiğini savunur. Bu yaklaşımıyla:

İman ve Tefekkür: İnsanın imanını sağlamlaştırmayı ve kainata tefekkürle bakmasını sağlamayı hedefler.

Manevi Terapi: Allah’ın isimlerinin tecellilerini anlamak, insanın manevi huzur bulmasına ve dünya sıkıntılarından kurtulmasına yardımcı olur.

Kainatın Anlamı: Kainatı anlamsız bir varlık olarak değil, Allah’ın sanatını yansıtan bir kitap olarak görmeyi öğretir.

Bu bakış açısıyla Risale-i Nur, Allah’ın isim, sıfat ve tecellilerini anlamada eşsiz bir rehber niteliği taşır.

 

 

Loading

No ResponsesOcak 14th, 2025