Şüphesiz biz insanı zorluk içinde yarattık
Şüphesiz biz insanı zorluk içinde yarattık
“Şüphesiz biz insanı zorluk içinde yarattık.” (beled, 90/4) ayetini açıklar mısınız?
Bu ayet, insanın yaratılışından itibaren zorluklarla karşı karşıya olacağını ifade eder. Bu zorluklar, insanın fiziksel, zihinsel, duygusal ve ruhsal gelişiminde önemli bir rol oynar.
Ayette geçen “meşakkat” kelimesi, “zorluk, sıkıntı, güçlük” anlamına gelir. Bu kelime, insanın hayatı boyunca karşılaşacağı maddi ve manevi tüm zorlukları kapsar.
İnsan, dünyaya geldiği andan itibaren zorluklarla karşılaşır. Doğum süreci, bebeklik ve çocukluk dönemi, ergenlik dönemi, yetişkinlik dönemi ve yaşlılık dönemi, her biri kendine özgü zorluklar içerir. İnsan, bu zorluklarla mücadele ederek gelişir ve olgunlaşır.
İnsanın maddi zorluklarından bazıları şunlardır:
* Açlık, susuzluk, barınma, giyim, sağlık gibi temel ihtiyaçların karşılanması
* Ekonomik zorluklar, işsizlik, yoksulluk, borç gibi sıkıntılar
* Doğal afetler, savaşlar, terör gibi felaketler
İnsanın manevi zorluklarından bazıları şunlardır:
* İradesini kontrol etme, kötülüklerden uzak durma, iyilik ve doğrulukta sebat etme gibi çabalar
* Kendini tanıma, kendini geliştirme, hakikati arama gibi yolculuklar
* Allah’a kulluk etme, O’na yakınlaşma, O’nu razı etme gibi gayretler
İnsan, bu zorluklara karşı koymak için Allah’ın kendisine verdiği güç ve yetenekleri kullanır. Allah, insanı zorluklara dayanıklı bir şekilde yaratmıştır. İnsan, Allah’ın yardımıyla tüm zorlukların üstesinden gelebilir.
Bu ayet, insanın yaratılış amacına da işaret eder. İnsan, zorluklarla mücadele ederek kendini geliştirmek ve Allah’a yaklaşmak için yaratılmıştır. İnsan, zorluklarla karşılaştığında, bu zorlukların bir imtihan olduğunu ve Allah’ın kendisini bu imtihandan geçebilecek şekilde yarattığını unutmamalıdır.
Ayette geçen “hiç kimse” kelimesi, insanın karşılaştığı zorlukların sadece kendisiyle sınırlı olmadığını ifade eder. İnsan, bu zorlukların üstesinden gelebilmek için başkalarının yardımına da ihtiyaç duyar. Aile, arkadaşlar, toplum ve devlet gibi kurumlar, insanın zorluklarla mücadelesine destek olmalıdır.
@@@@@@@@
“Şüphesiz biz insanı zorluk içinde yarattık.” (Beled, 90/4) ayetini açıklamak için size bazı kaynaklar sunabilirim. Bu ayet, insanın yaratılışı ile ilgili olarak kullanılan bir kelime olan “kebed” (in) kelimesinin anlamını açıklar. Kebed, ciğerin şişmesi veya koyulması anlamına gelir. Bu kelime, insanın dünyada ve ahirette karşılaşacağı pek çok zorluk ve sıkıntıyı ifade eder. İnsan, bu zorluklara göğüs gerecek şekilde yaratılmıştır. Bu da insanın aciz ve güçsüz olduğu, ancak yüce yaratıcının yardım ve himayesine mazhar olduğu anlamına gelir.
Bu ayetin tefsiri için farklı görüşler vardır. Bazıları kebedin şiddet veya düzgünlük anlamına geldiğini söylerken, bazıları da kebedin sıkıntılara karşı koymak veya düzgünleştirmek anlamına geldiğini söyler. Bu konuda daha fazla bilgi için aşağıdaki kaynaklara bakabilirsiniz:
– [Sorularla İslamiyet]: Bu kaynakta, bu ayetin mânâsının budur olduğu ve kebedin şiddet veya düzgünlük anlamına geldiği görüşünün çeşitli izahları verilmiştir.
– [Kuran ve Meali]: Bu kaynakta, bu ayetin farklı meal ve tefsirleri bulunmaktadır.
– [Kuran Meali](^3^): Bu kaynakta, bu ayetin karsilastirma şeklinde okunuşu ve meali yer almaktadır.
(1) Beled Suresi 4. Ayet – Kuran Meali. https://www.kuranmeali.com/AyetKarsilastirma.php?sure=90&ayet=4.
(2) “Şüphesiz biz insanı zorluk içinde yarattık.” (beled, 90/4) ayetini …. https://sorularlaislamiyet.com/suphesiz-biz-insani-zorluk-icinde-yarattik-beled-904-ayetini-aciklar-misiniz.
(3) Beled Suresi 4. ayeti ve meali | Kuran ve Meali. https://www.kuranvemeali.com/beled-suresi/4-ayeti-meali.
@@@@@@@@@
Kebed, Arapça bir kelime olup, “zorluk, sıkıntı, şiddet” gibi anlamlara gelir. Bu kelime, Kur’an’da pek çok ayette geçer ve insanın yaratılışı ile ilgili olarak kullanılır. Örneğin, Beled Suresi’nin 4. ayetinde şöyle buyrulur:
“Hiç kuşkusuz biz insanı zahmetli bir hayat için yarattık.”¹
Bu ayette kebed kelimesi, insanın dünyada ve ahirette karşılaşacağı pek çok zorluk ve sıkıntıyı ifade eder. İnsan, bu zorluklara göğüs gerecek şekilde yaratılmıştır. Bu da insanın aciz ve güçsüz olduğu, ancak yüce yaratıcının yardım ve himayesine mazhar olduğu anlamına gelir.
Kebed kelimesinin başka kullanımları da vardır. Mesela, “kebedin şiddet” veya “kebedin düzgünlük” anlamına geldiği görüşünün çeşitli izahları vardır². Ayrıca, “kebedin sıkıntılara karşı koymak” veya “kebedin düzgünleştirmek” anlamına geldiği görüşünün de bazı kaynaklarında yer alır³.
(1) Beled Suresi 1-4. Ayet Tefsiri – Diyanet İşleri BaşKanlığı. https://kuran.diyanet.gov.tr/tefsir/Beled-suresi/6024/1-4-ayet-tefsiri.
(2) Beled Sûresi Hakkında, Konusu, Nuzül Sebebi, Fazileti | Kuran ve Meali. https://www.kuranvemeali.com/beled-suresi.
(3) Beled Suresi Arapça ve Türkçe Oku, Beled Suresi Meali ve Tefsiri. https://suresi.com.tr/beled-suresi/.
@@@@@@####
Kuran’da başka hangi kelimeler zorluk anlamında kullanılıyor?
Kuran’da zorluk anlamında kullanılan birçok kelime vardır. Bunlardan bazıları şunlardır:
– **Zahmet**: Bu kelime, insanın yaratılışı ile ilgili olarak kullanılır. Zahmet, insanın dünyada ve ahirette karşılaşacağı pek çok zorluk ve sıkıntıyı ifade eder. İnsan, bu zorluklara göğüs gerecek şekilde yaratılmıştır. Bu da insanın aciz ve güçsüz olduğu, ancak yüce yaratıcının yardım ve himayesine mazhar olduğu anlamına gelir. Örneğin, Bakara Suresi’nin 90/4 ayetinde şöyle buyrulur:
“Şüphesiz biz insanı zahmetli bir hayat için yarattık.”¹
– **Zorba**: Bu kelime, insanın dünyada karşılaştığı zorlukları ifade eder. Zorba, insanın hayatını kolaylaştırmak için çeşitli engellerle mücadele etmesini gerektiren durumlardır. Örneğin, En’am Suresi’nin 43/21 ayetinde şöyle buyrulur:
“Şu halde onların malları ve çocukları seni imrendirmesin; Allah bunlarla ancak onları dünya hayatında azaplandırmak ve canlarının inkar içindeyken zorlukla çıkmasını ister.”²
– **Zulüm**: Bu kelime, insanın dünyada veya ahirette karşılaştığı acımasızlık veya adaletsizlikleri ifade eder. Zulüm, insanın haklarını ihlal eden veya zarar veren eylemleri veya durumları tanımlar. Örneğin, Nisa Suresi’nin 4/75 ayetinde şöyle buyrulur:
“Kim Allah’ın emirlerine uymazsa ona karşı günah işler; Allah bunu bilir.”³
Bu kelimelerin dışında da Kuran’da zorluk anlamında kullanılan pek çok kelime vardır. Bunlar hakkında daha fazla bilgi için aşağıdaki kaynaklara bakabilirsiniz:
(1) Zorluk-Zorlama İle İlgili Ayetler Nelerdir? – Habertürk. https://www.haberturk.com/kuran-fihristi/zorluk-zorlama-ile-ilgili-ayetler.
(2) Kuran Kelimeleri – Kuranda Geçen Kelimelerin Köklerinin İncelenmesi. https://kurankelimeleri.com/.
(3) KUR’AN’DA İNSAN KAVRAMI Prof. Dr. Yaşa r Nuri ÖZTÜRK* – DergiPark. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/10094.
(4) Kur’an-ı Kerim okurken, duraklama (secavend) harflerine gelindiğinde …. https://sorularlaislamiyet.com/kuran-i-kerim-okurken-duraklama-secavend-harflerine-gelindiginde-nasil-davranmalidir.
@@@@@@@@
İnsan birçok evrelerden ve evrelerden ve de farklı meleklerden geçirilerek, ve bir maden gibi ateşe konulup eritilip ne olduğu ortaya çıkana kadar imtihana tabi tutulmaktadır.
Kebed, “süt, yoğurt koyulaştı, katılaştı”
Yani ham olan insanın hamlıktan kurtulması için iyice pişmesi, koyulaşıp katılaşması gerekmektedir.
Razî şöyle der: Bu üç izah şekli bilindikten sonra deriz ki: Birinci veche göre maksadın yalnız dünya zorlukları olması da, yalnız sorumluluğun getirdiği zorlukların olması da, yalnız ahiret zorlukları olması da ihtimal dahilinde olduğu gibi, hepsinin olması ihtimali de vardır.
Bu da ilk oluşan cennete kadar giden tüm yolları ve zahmetleri kapsar.