Bediüzzaman Said Nursinin İttihad ve Terakki hakkındaki görüşü nedir?
Bediüzzaman Said Nursinin İttihad ve Terakki hakkındaki görüşü nedir?
Bediüzzaman Said Nursi, İttihad ve Terakki Cemiyetinin kuruluşundan itibaren takip etmiş ve bazı yönlerini takdir etmiştir. Ancak, İttihatçıların dinde lakaytlıkları ve devletçiliğe yönelmeleri nedeniyle sonradan onlardan uzaklaşmıştır.
Bediüzzaman, İttihatçıları hürriyet, müsâvât ve adalet fikirlerinden dolayı desteklemiştir. Bu fikirlerin, Osmanlı Devleti’nin kurtuluşu için gerekli olduğunu düşünmüştür. Nitekim, İttihat ve Terakki, 1908 Devrimi ile birlikte Osmanlı Devleti’nde hürriyet ve meşrutiyeti ilan etmiştir. Bu durum, Bediüzzaman’ı da memnun etmiştir.
Ancak, İttihatçıların bu fikirlerden uzaklaşmaya başlaması, Bediüzzaman’ı da rahatsız etmiştir. İttihatçıların, 1913’te gerçekleştirdikleri Bâb-ı Âli Baskını ile birlikte, devletçiliğe yönelmeleri ve dinde lakaytlıkları, Bediüzzaman’ın İttihatçılara olan desteğini azaltmıştır.
Bediüzzaman, İttihatçıların dinde lakaytlıklarını şu şekilde eleştirmiştir:
> “İttihadçılar, hürriyet, müsâvât ve adalet gibi büyük ve kıymetli fikirleri, dini bir esasa bağlayamadıklarından, dinde lakaytlık ve hürriyetsizliğe doğru gittiler.”
Bediüzzaman, İttihatçıların devletçiliğe yönelmelerini de şu şekilde eleştirmiştir:
> “İttihadçılar, hürriyet ve müsâvât fikirlerini, idarede merkeziyetçiliğe ve devletçiliğe bağladılar. Bu ise, hürriyeti ve müsâvâtı ortadan kaldırdı.”
Sonuç olarak, Bediüzzaman Said Nursi, İttihad ve Terakki Cemiyetinin kuruluşundan itibaren takip etmiş ve bazı yönlerini takdir etmiştir. Ancak, İttihatçıların dinde lakaytlıkları ve devletçiliğe yönelmeleri nedeniyle sonradan onlardan uzaklaşmıştır.
@@@@@@@@@
Bediüzzaman Said Nursi, İttihad ve Terakki Cemiyeti’nin hürriyetçi ve meşrutiyetçi eğilimlerini desteklerken, istibdatçı ve dine karşı laubali uygulamalarını eleştirmiştir. Bediüzzaman, bu cemiyetin kıymetli ve fedakar üyelerine sahip çıkmış, ancak bozuk ve mason olan kısmına karşı çıkmıştır. Bediüzzaman, bu cemiyetin İslam dünyasının uyanışına sebep olduğunu, ancak dindeki lakaytlıkları yüzünden milletin nefretini kazandığını belirtmiştir. Bediüzzaman, bu cemiyet hakkındaki görüşlerini şöyle özetlemiştir:
“Kıymetlerini takdirle beraber, siyasiyyunlarındaki şiddete muterizim.”