ALLAH’IN ZATÎ SIFATLARI VE MAHLÛKAT
ALLAH’IN ZATÎ SIFATLARI VE MAHLÛKAT[1]
Sıfat-ı Rabbaniye: Allah’ın Zatî ve Subûtî Sıfatları
Zatî Sıfatlar: Allah’ın Mutlak Kemali
Vücud: Var Olmanın Kaynağı
Kıdem: Başlangıcı Olmayan Varlık
Vahdaniyet: Tevhid’in Esası
4. Sıfat-ı Rabbaniye: Allah’ın Zatî ve Subûtî Sıfatları
Sıfat-ı Rabbaniye, Allah’ın zatını ve sıfatlarını tanımlayan kavramlardır. Bu sıfatlar, Allah’ın zatî ve subûtî özelliklerini ifade eder. Risale-i Nur, bu sıfatların tefekkür edilmesini, marifetullah ve iman için önemli bir temel olarak sunar. Zatî sıfatlar, Allah’ın varlığına, ezelî ve ebedî oluşuna ve mutlak birliğine işaret eder.
4.1. Zatî Sıfatlar: Allah’ın Mutlak Kemali
Zatî sıfatlar, Allah’ın zatına mahsus olup, mahlûkatta benzeri bulunmayan özelliklerdir. Bu sıfatlar, Allah’ın varlığını ve mutlak mükemmelliğini ifade eder.
4.1.1. Vücud: Var Olmanın Kaynağı
Vücud Sıfatının Anlamı:
Allah’ın var olması, zatî sıfatların temelidir. O’nun varlığı, her şeyin varlığının kaynağıdır. Allah’ın varlığı, başkalarının varlığı gibi yaratılmış değildir; zatından var olan, Vacibü’l-Vücud (varlığı zorunlu olan) yalnızca Allah’tır.
Risale-i Nur’da İzahı:
Risale-i Nur, Allah’ın varlığını kâinattaki düzen, hikmet ve güzellikle temellendirir. Kâinatın varlığı, bir yaratıcının varlığını zorunlu kılar.
Tefekkür Yönü:
İnsan, kâinatta hiçbir şeyin kendiliğinden var olmadığını ve her şeyin bir yaratıcının varlığına delil olduğunu görmelidir.
4.1.2. Kıdem: Başlangıcı Olmayan Varlık
Kıdem Sıfatının Anlamı:
Kıdem, Allah’ın ezelî, yani başlangıcı olmamasıdır. O, zamanın ve mekânın ötesindedir ve varlığının bir başlangıcı yoktur.
Risale-i Nur’da İzahı:
Bediüzzaman, kâinattaki sebep-sonuç zincirinin Allah’ın ezelî varlığına dayandığını belirtir. Eğer Allah ezelî olmasaydı, hiçbir şey var olamazdı.
Tefekkür Yönü:
İnsan, yaratılışın başlangıçsız bir yaratıcının varlığını zorunlu kıldığını anlamalı ve bu hakikati düşünmelidir.
4.1.3. Vahdaniyet: Tevhid’in Esası
Vahdaniyet Sıfatının Anlamı:
Allah’ın bir ve tek olmasıdır. O, şerik ve benzerden münezzehtir. Kâinatta görülen birlik, Allah’ın Vahdaniyet sıfatının tecellisidir.
Risale-i Nur’da İzahı:
Bediüzzaman, kâinattaki düzen, hikmet ve birlikten hareketle Allah’ın birliğini ispat eder. Her bir varlık, aynı yaratıcının eseri olduğunu haykırır.
Tefekkür Yönü:
İnsan, kâinattaki düzen ve sistemden Allah’ın birliğini anlamalıdır. Güneşin ışığı, yağmurun rahmeti ve rüzgârın esmesi, tek bir yaratıcının varlığına işaret eder.
Sonuç
Zatî sıfatlar, Allah’ın zatının mükemmel özelliklerini ifade eder. Vücud sıfatı, Allah’ın varlığının mutlak kaynağı olduğunu, Kıdem sıfatı, başlangıçsızlığını, Vahdaniyet sıfatı ise Allah’ın birliğini ve tevhid inancının temelini ifade eder. Risale-i Nur, bu sıfatların tefekkür edilmesini, Allah’ın zatına dair derin bir marifet kazanmaya vesile olarak görür. İnsan, zatî sıfatların tecellilerini anlamaya çalıştıkça imanını derinleştirir ve Allah’a olan kulluk şuurunu artırır.
[1] https://www.youtube.com/watch?v=lfnzjOvl11g&t=15s