HADİSLER ÜZERİNE YAPILAN ŞÜPHELER
Ignaz Goldziher’in Hadislerle İlgili İddiaları ve Geçerliliği[1]
Ignaz Goldziher, 19. yüzyılda yaşamış Macar bir şarkiyatçısı. Hadis araştırmalarıyla tanınan Goldziher, bu alanda önemli çalışmalar yapmış ve bazı iddialarda bulunmuştur. Bu iddiaların en önemlileri şunlardır:
1. Hadislerin İlk Dönemde Yazılmadığı İddiası: Goldziher, Hz. Muhammed’den “sözlerinin yazılmaması yönünde nakledilen hadisleri” gerekçe göstererek hadislerin ilk dönemlerde yazılmadığını ve sadece şifâhen rivayet edildiğini savunmuştur. Goldziher’e göre, hadislerin yazılı hale getirilmesi Emevi döneminde başlamıştır.
2. Hadislerin Siyasi ve Mezhebi Amaçlarla Uydurulduğu İddiası: Goldziher, bazı hadislerin siyasi ve mezhebi amaçlarla uydurulduğunu da iddia etmiştir. Ona göre, bu hadisler, Emevi ve Abbasi halifelerinin meşruiyetini sağlamak veya belirli mezheplerin görüşlerini desteklemek için kullanılmıştır.
3. Hadislerin Kur’an’a Aykırı Olan Kısımlarının Reddedilmesi Gerektiği İddiası: Goldziher, hadislerin Kur’an’a aykırı olan kısımlarının reddedilmesi gerektiğini de savunmuştur. Ona göre, Kur’an İslam’ın temel kaynağıdır ve hadisler ancak Kur’an’ı teyit ettiği sürece kabul edilebilir.
Bu iddiaların geçerliliği hakkında İslam alimleri arasında farklı görüşler vardır:
* Bazı alimler, Goldziher’in hadislerin yazılma zamanı hakkındaki iddiasını kabul etmektedir. Bu alimlere göre, hadislerin yazılı hale getirilmesi hicri 2. yüzyılda başlamıştır.
* Diğer alimler ise, Goldziher’in bu iddiasını reddetmektedir. Bu alimlere göre, hadislerin yazılması Hz. Muhammed’in vefatından hemen sonra başlamıştır ve sahih hadislerin büyük bir kısmı o dönemde yazıya geçirilmiştir.
* Goldziher’in hadislerin siyasi ve mezhebi amaçlarla uydurulduğu iddiası da tartışmalıdır. Bazı alimler, bu iddiayı destekleyen bazı deliller olduğunu savunurken, diğer alimler bu delillerin yetersiz olduğunu ve hadislerin genel olarak güvenilir olduğunu savunmaktadır.
* Goldziher’in hadislerin Kur’an’a aykırı olan kısımlarının reddedilmesi gerektiği iddiası da İslam’da bir tartışma konusudur. Bazı alimler, bu görüşe katılırken, diğer alimler ise hadislerin Kur’an’a aykırı olmadığını, aksine Kur’an’ı açıklayan ve tamamlayan bir işlev gördüğünü savunmaktadır.
Sonuç olarak, Ignaz Goldziher’in hadislerle ilgili iddiaları, İslam alimleri arasında önemli bir tartışma konusudur. Bu iddiaların her birinin kendine ait delilleri ve karşıt delilleri vardır. Bu nedenle, bu iddiaları değerlendirirken farklı bakış açılarını göz önünde bulundurmak önemlidir.
Ayrıca Goldziher’in iddialarının:
* * yüzyılda ortaya atıldığını ve o zamandan beri İslam araştırmalarında önemli bir yer tuttuğunu
* Bu iddiaların, hadis araştırmalarına yeni bir bakış açısı kazandırdığını ve bu alandaki çalışmaları teşvik ettiğini
* Goldziher’in görüşlerinin her ne kadar tartışmalı olsa da, İslam tarihi ve düşüncesi hakkındaki bilgimizi geliştirmeye katkıda bulunduğunu
da belirtmek gerekir.
Ignaz Goldziher’in hadislerle ilgili iddiaları hakkında daha fazla bilgi edinmek için aşağıdaki kaynaklara başvurabilirsiniz:
* İslam Ansiklopedisi: https://islamansiklopedisi.org.tr/goldziher-ignaz/iliskili-maddeler
* Hadis Edebiyatı ve Kavramlarına Yaklaşımları: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2662901
* Ignaz Goldziher ve Muarızları:
* https://dergipark.org.tr/tr/pub/kiid/issue/85092/1444713
@@@@@@@
Oryantalist ve şarkiyatçı, 19 yüz Yılda yaşamış Macar yahudisi.
Hayır, Ignaz Goldziher Müslüman değildi. Yahudi bir ailede doğdu ve hayatı boyunca Yahudi kimliğini korudu.
Goldziher, İslam araştırmalarıyla tanınan bir bilim insanıydı ve bu alanda önemli çalışmalar yaptı. Hadis, tasavvuf ve İslam felsefesi gibi konularda eserler verdi. Bu çalışmalarıyla İslam’ı ve İslam kültürünü derinlemesine inceledi ve anlamaya çalıştı.
Ancak Goldziher’in bu çalışmaları, onun Müslüman olduğu anlamına gelmez. O, akademik bir ilgiyle İslam’ı inceleyen bir bilim insanıydı. Araştırmalarında objektif bir bakış açısıyla hareket etmeye çalıştı ve kendi inançlarını çalışmalarına yansıtmaktan kaçındı.
Goldziher’in Müslüman olmadığını gösteren bazı deliller şunlardır:
* Hiçbir zaman Müslüman olmadığını açıkça ifade etmemiştir.
* Yahudi geleneklerine ve ritüellerine bağlı kalmıştır.
* Kendisini bir Yahudi olarak tanımlamıştır.
Bazı insanlar Goldziher’in İslam’a hayranlığından dolayı Müslüman olduğunu düşünebilir. Ancak Goldziher, İslam’a hayranlık duyarken aynı zamanda diğer dinleri de saygıyla karşılamıştır. O, bir din bilimcisi olarak tüm dinleri objektif bir şekilde incelemeye çalışmıştır.
Sonuç olarak, Ignaz Goldziher, İslam’ı ve İslam kültürünü derinlemesine inceleyen önemli bir bilim insanıydı. Ancak o, Müslüman değildi ve çalışmalarını objektif bir bakış açısıyla yürüttü.
@@@@@@@@@
Ignaz Goldziher Üzerine Tenkit Yazan İslam Alimleri
Evet, Ignaz Goldziher’in çalışmaları ve fikirleri hakkında birçok tenkit yazısı ve kitabı kaleme alan İslam alimleri de bulunmaktadır. Bunlardan bazıları şunlardır:
1. Muhammed Mustafa Azami (1928-2016): Pakistanlı bir İslam alimi ve hadis bilginidir. Goldziher’in hadisler hakkındaki görüşlerini eleştiren “The Origins of the Islamic Legal Tradition” adlı bir eseri vardır.
2. Yusuf al-Qaradawi (1939- ): Katarlı bir İslam alimi ve fıkıh bilginidir. Goldziher’in İslam’a bakış açısını eleştiren “The Islamic Critique of Orientalism” adlı bir eseri vardır.
3. Abul A’la Maududi (1903-1979): Pakistanlı bir İslam alimi ve felsefeci. Goldziher’in Kur’an hakkındaki görüşlerini eleştiren “The Meaning of the Qur’an” adlı bir eseri vardır.
4. Muhammad Hamidullah (1908-1999): Fransız doğumlu bir İslam alimi ve yazar. Goldziher’in hadisler hakkındaki metodolojisini eleştiren “Studies in Hadith Methodology and Literature” adlı bir eseri vardır.
5. Fazlur Rahman (1928-1988): Pakistanlı bir İslam alimi ve filozof. Goldziher’in İslam tarihi hakkındaki görüşlerini eleştiren “Islam and Modernity: Transformation of Muslim Thought in the 18th and 19th Centuries” adlı bir eseri vardır.
6. Wael Hallaq (1957- ): Filistinli bir İslam alimi ve tarihçi. Goldziher’in İslam hukuku hakkındaki görüşlerini eleştiren “The Quest for Certainty: On the Sources of Islamic Law” adlı bir eseri vardır.
Bu listedeki isimlerden her biri, Goldziher’in çalışmalarını farklı bakış açılarıyla eleştirmiş ve İslam’ın ve İslam tarihinin farklı yönleri hakkında kendi yorumlarını sunmuştur. Goldziher’in mirasını değerlendirmek için bu farklı bakış açılarını göz önünde bulundurmak önemlidir.
Ayrıca, Goldziher’in çalışmalarını ve fikirlerini eleştiren birçok makale ve blog yazısı da bulunmaktadır. Bu kaynakları bulmak için Google Scholar veya JSTOR gibi akademik veritabanlarını kullanabilirsiniz.
Ignaz Goldziher’in tenkit edildiği bazı noktalar şunlardır:
* Doğu’yu romantik ve egzotik bir yer olarak tasvir etmekle suçlanmıştır.
* Doğu’yu Batı’nın bakış açısıyla ele aldığı ve Doğu halklarına haksızlık ettiği iddia edilmiştir.
* Bazı çalışmalarda önyargılı olduğu ve önceden belirlenmiş sonuçlara ulaşmak için delilleri seçici olarak kullandığı savunulmuştur.
Goldziher’i savunanlar ise:
* Onun, Doğu’yu anlamaya ve Batı’da Doğu hakkında daha doğru bir algı oluşturmaya çalışan önemli bir bilim insanı olduğunu savunmaktadır.
* Çalışmalarında objektif bir bakış açısıyla hareket etmeye çalıştığını ve her zaman yeni fikirlere açık olduğunu vurgulamaktadır.
* Goldziher’in eserlerinin, İslam araştırmaları ve Orta Doğu tarihi alanlarında önemli bir katkı olduğunu savunmaktadır.
Sonuç olarak, Ignaz Goldziher, 19. yüzyılın en önemli İslam alimlerinden biridir. Çalışmaları, İslam’ı ve İslam kültürünü anlamak için hala önemli bir kaynak olarak kabul edilmektedir.
Ancak Goldziher’in çalışmaları da kusursuz değildir. Bazı eleştirmenler, onun önyargılı olduğunu ve Doğu’yu yanlış tasvir ettiğini savunmaktadır. Goldziher’in mirasını değerlendirirken hem onun katkılarını hem de eleştirileri göz önünde bulundurmak önemlidir.
@@@@@@
İslama yaklaşımda tutarsızlık göstermiş, Müslüman olmayan Oryantalistlerden, şarkiyatçı, Yahudi asıllı macar, 1850.1921
@@@@#####
**Ignaz Goldziher**, İslam’a yaklaşımı karmaşık ve çeşitliydi. O, İslam kültürü, tarihi ve edebiyatı üzerine önemli çalışmalar yapmış bir araştırmacıydı. Ancak, bazı tutarsızlıklar ve eleştirilerle de anılmıştır.
1. **Eleştirel Yaklaşım**: Goldziher, İslam hadislerini eleştirel bir bakış açısıyla incelemiş ve bu alanda önemli katkılarda bulunmuştur. Onun çalışmaları, Batı düşünce geleneğinden türetilmiş tarihî eleştiri yöntemini İslam hadislerine uygulama açısından önemlidir.
2. **Tutarsızlık**: Goldziher’in İslam’a yaklaşımı bazen tutarsızlık göstermiştir. Örneğin, bazı Müslümanlara ithamlarda bulunurken bazılarını övmüş, bu durum onun Müslümanlara karşı tutarsız davranışlar sergilediği şeklinde yorumlanmıştır.
3. **Önemli Katkılar**: Goldziher, İslam’ın tarihî ve kültürel yönlerini anlamak için önemli bir kaynak olmuştur. Ancak, onun görüşleri ve yaklaşımı hâlâ tartışmalıdır ve çağdaş araştırmacılar tarafından değerlendirilmeye devam edilmektedir.
@@@@@@@
Mustafa es-Sibâî’ye göre hadis dalında şarkiyatçıların en tehlikelisi, tesiri en geniş ve en çok ifsat edicisi Goldziher’dir (es-Sünne, s. 367). Sibâî, 1956 yılındaki bir Avrupa seyahati esnasında görüştüğü Manchester Üniversitesi Arapça profesörü James Robson’a Goldziher’in ilmî yanlışlarından bahsetmiş, Robson da bu asrın müsteşriklerinin İslâmî kaynaklara Goldziher’den daha iyi vâkıf bulunduklarını, zira onun zamanında bilinmeyen bazı İslâmî eserlerin bugün yayımlanmış olduğunu söylemiştir (a.g.e., s. 24).
@@@@@@
Katı bir yahudidir. Reformist.
Kur’an. Kur’an’ı vahiy eseri olarak kabul etmeyen Goldziher bu kitaba, Hz. Peygamber’in Yahudilik ve Hıristiyanlık’tan rastgele derlediği bazı dokümanların yanı sıra olup biten olaylara karşı tavrını gösteren tarihî bir malzeme gözüyle bakar.
Hadis. Goldziher’e göre hadis olarak kitaplarda rivayet edilen haberlerin Hz. Muhammed’le doğrudan bir ilgisi yoktur; bu rivayetler, İslâm’ın birkaç asır devam eden oluşum süreci içinde bu sürece katılan siyasî, içtimaî, iktisadî vb. birçok faktörün belgeleridir.
Akaid ve fıkıh alanında da problemlidir.
https://islamansiklopedisi.org.tr/goldziher-ignaz
[1] https://www.youtube.com/watch?v=chaQeohu86k&t=17s