KURAN VE SÜNNETİN FIKHA TEMEL OLUŞTURMASI
KURAN VE SÜNNETİN FIKHA TEMEL OLUŞTURMASI[1]
Kur’an ve Sünnet’in Fıkıh’a Temel Oluşturması
Fıkıh, İslam’ın bireysel ve toplumsal hayatı düzenleyen pratik hükümlerini inceleyen bir ilim dalıdır. Fıkhın temel dayanakları Kur’an-ı Kerim ve Sünnet’tir. İslam hukukunun (şeriat) ana kaynağı olan bu iki kaynak, İslam toplumunun dini, ahlaki, sosyal ve hukuki hayatını şekillendiren esasları belirler.
1. Kur’an’ın Fıkıh’a Temel Oluşturması
Kur’an-ı Kerim, İslam’ın ana kaynağıdır ve tüm fıkhi hükümlerin ilk referans noktasıdır. Kur’an, ibadetlerden sosyal ilişkilere, bireysel sorumluluklardan ekonomik ve hukuki düzenlemelere kadar geniş bir yelpazede hükümler içerir.
Kur’an’ın Hüküm Verme Metodu
1. Genel İlkeler:
Kur’an’da bazı hükümler genel ifadelerle verilmiştir. Örneğin:
Adalet: “Allah adaleti, iyiliği ve yakınlara yardım etmeyi emreder…” (Nahl, 16:90).
Haram ve helal: “Size güzel ve temiz olan şeyleri helal, pis olanları ise haram kılar.” (A’râf, 7:157).
2. Detaylı Hükümler:
Bazı alanlarda Kur’an, ayrıntılı hükümler koymuştur:
İbadetler: Namaz, oruç, hac gibi ibadetlerin farz olduğu açıkça belirtilmiştir.
Ceza Hukuku: Hırsızlık (Maide, 5:38), zina (Nur, 24:2) gibi suçların cezaları belirlenmiştir.
Miras Hukuku: Ferâiz ayetlerinde (Nisa, 4:11-12) miras paylaşımı detaylı bir şekilde açıklanmıştır.
Kur’an’ın Hüküm Kaynağı Olarak İşlevi
Kapsayıcılık: Kur’an, fıkhi hükümlerin temel çerçevesini oluşturur. Diğer tüm deliller (Sünnet, icma, kıyas) bu çerçeveye uygun olmalıdır.
Değişmeyen İlkeler: Kur’an’ın getirdiği hükümler zaman ve mekândan bağımsız olarak geçerlidir. Örneğin, faiz yasağı (Bakara, 2:275).
Kur’an’da Detaylandırılmayan Konular
Kur’an, her konuda detaylı bilgi vermez. Bazı meseleler genel ilkelerle geçilir ve ayrıntılar Hz. Peygamber’in Sünnet’i ile açıklanır.
2. Sünnet’in Fıkıh’a Temel Oluşturması
Sünnet, Hz. Muhammed’in (s.a.v.) sözleri, fiilleri ve onaylarından oluşur. Sünnet, Kur’an’ı açıklayan ve tamamlayan ikinci temel kaynaktır.
Sünnet’in İşlevleri
1. Kur’an’ı Açıklama ve Detaylandırma:
Sünnet, Kur’an’da genel ifadelerle belirtilen hükümleri açıklar:
Namazın Kılınışı: Kur’an’da namazın farz olduğu belirtilmiştir (Bakara, 2:43), ancak nasıl kılınacağı Sünnet ile açıklanmıştır.
Zekâtın Oranı: Kur’an, zekâtın verilmesini emreder (Tevbe, 9:60), ancak miktarı ve detayları Sünnet’te belirtilmiştir.
2. Hüküm Koyma:
Sünnet, Kur’an’da yer almayan konularda da hükümler koyar:
Örneğin, köpeğin artığıyla kirlenen bir kabın nasıl temizleneceği gibi detaylar Kur’an’da yer almaz, ancak Sünnet’te açıklanır.
3. Kur’an’ın Hükümlerini Destekleme:
Sünnet, Kur’an’daki hükümlerin uygulanabilirliğini gösterir ve bunları pekiştirir.
Örneğin, faiz yasağını hem Kur’an (Bakara, 2:275) hem de Hz. Peygamber’in hadisleri vurgular.
Sünnet’in Türleri
1. Kavli Sünnet: Hz. Peygamber’in sözleri.
“Müslüman, elinden ve dilinden diğer Müslümanların emin olduğu kimsedir.”
2. Fiili Sünnet: Hz. Peygamber’in davranışları.
Örneğin, namaz kılma şekli.
3. Takriri Sünnet: Hz. Peygamber’in, sahabenin yaptığı bir fiili onaylaması.
Örneğin, sahabenin farklı içtihatlarını onaylaması.
Kur’an ve Sünnet’in Birlikte Kullanımı
Kur’an ve Sünnet, fıkhi hükümlerin oluşturulmasında birbirini tamamlayıcı bir yapıya sahiptir:
1. Sünnet, Kur’an’a Uygundur:
Sünnet, hiçbir zaman Kur’an’a aykırı olamaz. Çünkü Hz. Peygamber, Allah’ın vahyine dayalı olarak konuşur (Necm, 53:3-4).
2. Sünnet, Kur’an’ı Destekler ve Açıklar:
Örneğin, Kur’an’da genel olarak geçen “müminlerin temiz olan şeyleri yemesi” (Maide, 5:4) hükmü, Sünnet’te helal ve haram yiyeceklerin açıklanmasıyla detaylandırılmıştır.
3. Sünnet, Yeni Hükümler Getirir:
Kur’an’da geçmeyen meselelerde Sünnet, yeni hükümler koyar ve yönlendirici bir rol üstlenir.
Fıkıh Usulünde Kur’an ve Sünnet’in Yeri
Fıkıh usulü, İslam hukukunun teorik boyutunu ifade eder ve şer’î hükümlerin kaynaklarını ve bu kaynaklardan hüküm çıkarma yöntemlerini ele alır. Kur’an ve Sünnet bu yöntemlerin temelini oluşturur:
1. Birinci Delil: Kur’an
Fıkıh usulüne göre, bir meselede öncelikle Kur’an’a başvurulur.
2. İkinci Delil: Sünnet
Kur’an’da bulunmayan veya genel ifadeler içeren konular için Sünnet’e başvurulur.
3. Sünnet, Kur’an’ı Tamamlar:
Fıkıh usulünde “tafsil” ve “teyit” kavramlarıyla Sünnet’in Kur’an’ı detaylandırıcı ve destekleyici işlevi vurgulanır.
Sonuç
Kur’an ve Sünnet, İslam’ın temel hükümlerinin kaynağıdır ve İslam fıkhının omurgasını oluşturur.
Kur’an, hükümleri belirler, genel ilkeler koyar ve Müslümanların yaşamını yönlendiren ilk kaynaktır.
Sünnet, bu ilkeleri açıklar, detaylandırır ve günlük hayatta uygulanabilir hale getirir.
Bu iki kaynağın uyum içinde çalışması, İslam hukukunun evrenselliğini ve uygulanabilirliğini sağlar.
[1] https://www.youtube.com/watch?v=nxKoBuDAvyg