İSTİDAT VE LATİFELERİN İNBİSATI-3

İSTİDAT VE LATİFELERİN İNBİSATI-3

BAK: https://www.youtube.com/watch?v=BSHYdSNQuC4 

Risale-i Nur’da İnbisat konusu. Risale-i Nur’da inbisat konusu, Bediüzzaman Said Nursi’nin insanın manevi gelişimi ve Allah’a yakınlaşma süreciyle ilgili önemli kavramlarından biridir. İnbisat, kelime anlamı olarak “genişleme, açılma, ferahlama” demektir. Manevi anlamda ise insanın kalbinin, ruhunun ve latifelerinin (manevi duygularının) Allah’a ve yaratılış hakikatlerine karşı açılması, genişlemesi, kabiliyetlerinin ortaya çıkması anlamında kullanılır.
1. İnbisatın Manevi Anlamı Bediüzzaman, insanın yaratılış gayesinin Allah’a yakınlaşmak olduğunu vurgular ve bu yakınlaşma sürecinde kalp, ruh ve diğer manevi duyguların gelişmesi, genişlemesi yani inbisat etmesi gerektiğini ifade eder. İnbisat, kişinin iman ve tefekkür yoluyla Allah’a daha yakın hissetmesi, manevi bir ferahlık ve huzur bulması anlamına gelir. Bu genişleme, Allah’ın kainattaki sanatını, yaratılışın hikmetlerini ve varlıkların Allah’a işaret eden yönlerini daha derin bir idrak ile görebilme kapasitesidir.
2. İnbisatın Kalp ve Ruh Üzerindeki Etkisi Risale-i Nur’da, inbisatın insan kalbi ve ruhu üzerinde derin bir etkisi olduğu belirtilir. Kalp ve ruh, inbisat yoluyla dünyadan ve nefsani arzulardan uzaklaşıp Allah’a yönelmeye başlar. Kalp, Allah’ın sonsuz nimetlerini ve yarattığı güzellikleri inbisat sayesinde daha iyi idrak eder, her şeyi Allah’a ulaşma yolunda bir vesile olarak görmeye başlar. Bu ruhsal genişleme sayesinde insan, kainattaki varlıkların Allah’ı tesbih ettiğini ve her şeyin bir anlam ifade ettiğini daha derin bir şuurla idrak eder.
3. İnbisatın İman ve İbadetle Gelişmesi Bediüzzaman, inbisatın iman ve ibadet yoluyla gelişeceğini ifade eder. İman, Allah’a olan bağlılığı arttırır; ibadet ise bu bağlılığı kuvvetlendirir ve insanın kalbini genişletir. İnsan, ibadet ve tefekkürle inbisat ettikçe, Allah’ın isim ve sıfatlarının tecellilerini daha derinden idrak etmeye başlar. İbadet, insanın içindeki kabiliyetleri geliştirir ve manevi anlamda genişleme sağlar. Bu durum, insanın Allah’a olan muhabbetini ve imanını güçlendirir; kalpte huzur, ferahlık ve sükûnet duygusunu arttırır. İbadet ile inbisat eden ruh, Allah’ın huzurunda olmanın verdiği bir genişlikle tatmin bulur.
4. Kâinat ve İnkişaf Bağlantısı Risale-i Nur’da kâinat, Allah’ın isim ve sıfatlarının tecelli ettiği büyük bir kitap olarak tanımlanır. İnsanın kainattaki bu güzellikleri tefekkür ederek inbisat etmesi, Allah’a olan yakınlığını artırır. İnbisat, kâinatın tefekkürü yoluyla gelişir. İnsan, kainattaki düzen, sanat ve güzellikleri görüp Allah’ın kudretini, ilmini ve hikmetini anladıkça, manevi olarak genişler ve Allah’a olan bağlılığı güçlenir. Böylece, insanın ruhu kâinatın güzellikleri ile beslenir ve bu genişleme (inbisat), insanın Allah’a olan kulluğunu güçlendirir.
5. İnbisat ve İnsanın Potansiyelinin Ortaya Çıkışı
Bediüzzaman’a göre insanın ruhunda büyük bir istidat (potansiyel) saklıdır. İnbisat, bu potansiyelin ortaya çıkması sürecidir. İnsan, inbisat ettikçe içindeki kabiliyetleri keşfeder ve yaratılış amacına uygun bir şekilde hareket eder. İnsanın ruhunda, iman, ibadet ve tefekkür yoluyla açığa çıkmayı bekleyen birçok kabiliyet bulunmaktadır. İnbisat, insanın manevi anlamda kemale ermesini sağlayarak, onu hakiki anlamda olgunlaştırır. Bu potansiyelin ortaya çıkmasıyla insan, Allah’ın kendisine verdiği özellikleri daha iyi anlar ve bu yetenekleri O’nun yolunda kullanır. Bu da insanın Allah’a yaklaşmasını, yaratılış gayesini gerçekleştirmesini sağlar.
6. İnbisatın Önündeki Engeller: Dünyevileşme ve Nefsani Arzular Bediüzzaman, dünya sevgisi, mal-mülk hırsı ve nefis arzularının inbisatın önündeki en büyük engeller olduğunu ifade eder. İnsan, kalbini dünya sevgisiyle doldurdukça, manevi genişlemesi zorlaşır ve dar bir alanda kalır. İnbisat için, nefsin arzularına ve geçici dünya sevgisine kapılmaktan kaçınılması gerektiğini belirtir. Çünkü bu dünyevi meşguliyetler, kalbin Allah’a yönelmesini engeller ve insanı manevi olarak dar bir alanda bırakır. İnsanın kalbinin ve ruhunun Allah’a yönelmesi için dünya sevgisinden sıyrılması ve ibadet, tefekkür ile kalbini Allah’a açması gerekir.
7. İnbisat ve İnsan-Allah İlişkisi İnbisat eden bir ruh, Allah’a olan sevgisini ve bağlılığını derinleştirir. İnbisat, insanın Allah ile ilişkisini güçlendiren ve manevi olgunluğa ulaşmasını sağlayan bir süreçtir. Risale-i Nur, Allah’a olan sevginin ve muhabbetin kalpte inbisat etmesini, kalbin bu sevgiyle genişleyip huzur bulmasını teşvik eder. Bu genişleme, insanı yaratılış gayesine uygun bir hayat sürmeye yönlendirir. Allah ile insan arasındaki bu yakınlık, insanın kendisini daha huzurlu ve güvende hissetmesini sağlar. İnbisat, insanın Allah’a teslimiyetini ve tevekkülünü artırır; böylece insan hayatın zorluklarını daha kolay aşar. Sonuç Risale-i Nur’da inbisat, insanın kalbinde, ruhunda ve manevi duygularında genişleme sağlayarak Allah’a daha yakın olmasını mümkün kılan bir süreç olarak ele alınır. İman,
İbadet, tefekkür ve dünya sevgisinden uzaklaşma gibi manevi yöntemlerle inbisat eden insan, yaratılış gayesine uygun bir hayat yaşar. Bu genişleme, insanın hem dünyada hem de ahirette huzurlu ve Allah’a yakın bir hayat sürmesini sağlar. https://kulliyat.risaleinurenstitusu.org/arama/Inbisat

 

Loading

No ResponsesKasım 23rd, 2024