HABİS VE TAYYİB

HABİS VE TAYYİB

 

“Çirkef bir sözün temsili de gövdesi yerden koparılmış Habis bir ağaç gibidir ki, toprağın üstünden cüsselenmiş, varlığım sürdürme imkânı yoktur.”[1]
“Onlar, ellerindeki Tevrat’ta ve İncil’de yazılı buldukları o elçiye, o ümmî peygambere uyarlar. Peygamber onlara iyiliği emreder ve onları kötülükten meneder; yine onlara temiz şeyleri helâl, pis şeyleri haram kılar. Ağırlıklarını kaldırır, üzerlerindeki zincirleri çözer. O peygambere inanan, onu koruyup destekleyen, ona yardım eden ve onunla birlikte gönderilen nura uyanlar, işte bunlardır kurtuluşa erenler.”

İyi ve temiz (Tayyib) ülkenin bitkisi Rabbinin izniyle çıkar. Kötü (Habis) olan topraktan ise faydası çok az olandan başkası çıkmaz”[2]
-“Ey peygamber! Allah’ın sana helâl kıldığını, eşlerini hoşnut etmek arzusuyla niçin kendine haram kılıyorsun? Bununla beraber Allah bağışlayıcıdır, merhametlidir.”[3]

“Ey insanlar; Yeryüzünde bulunanlardan helâl ve, Tayyib olarak (veya, helâl ve temizinden) yiyin, şeytanın adımlarını izlemeyin.”[4]
“Ey iman edenler! Sizi rızıklandırdığımızın Tayyib olanlarından yiyin.”[5]
“Kendilerine neyin helâl edildiğini sorarlar. Tayyib olanlar helâl kılındı” de.”[6]
“De; “Allah’ın kulları için çıkardığı zineti ve rızk­tan Tayyib olanları kim haram etti?”[7]
“Onlara (rasûl) Tayyib olanları helâl, habis olanla­rı haram eder.”[8]
-“Sonra onu aşağıların aşağısına indirdik.

Ancak iman edip dünya ve âhiret için yararlı işler yapanlar başka; onlar için kesintisiz bir ödül vardır.”[9]

****************  

“Sanma ey hâce ki senden zer ü sîm isterler,

‘Yevme lâ yenfa’u’ da kalb-i selîm isterler”(Sanma ey hoca, ki senden altın ve gümüş isterler! ‘Hiçbir şeyin fayda vermeyeceği gün’de temiz gönül isterler.) Bağdatlı Rûhî.
وَلَا تُخْزِنٖي يَوْمَ يُبْعَثُونَۙ ﴿٨٧﴾يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَۙ ﴿٨٨﴾اِلَّا مَنْ اَتَى اللّٰهَ بِقَلْبٍ سَلٖيمٍؕ ﴿٨٩﴾“İnsanların diriltileceği gün ve Allah’a temiz bir kalple gelenler dışında malın da çocukların da fayda vermeyeceği gün beni mahcup etme!”[10]
“Onlar, kendilerine; meleklerin gelmesini, Rabb’inin gelmesini veya Rabb’inin bazı ayetlerinin gelmesini mi bekliyorlar? Rabb’inin ayetlerinden biri geldiği gün, daha önce iman etmemiş veya imanında bir hayır kazanmamış kimseye, imanı fayda sağlamaz. De ki: “Bekleyin, kuşkusuz biz de beklemekteyiz.”[11]
“Âhirette seni kurtaracak bir eserin olmadığı takdirde, fâni dünyada bıraktığın eserlere de kıymet verme!”

MEHMET ÖZÇELİK

27-05-2023

 

[1] İbrahim. 26.

[2] Araf Suresi 58,157.

[3] Tahrim.1

[4] Bakara:168

[5] Bakara: 172.

[6] Maide: 4.

[7] A’raf: 32.

[8] A’raf: 157. Bak. http://www.ilimdunyasi.com/kuranda-insan-psikolojisi/tayyib-ve-habis/

[9] Tin.5-6.

[10] Şuara.87-89.

[11] Enam. 158.

Loading

No ResponsesMayıs 27th, 2023