PEYGAMBERİMİZİN HİLMİ VE YUMUŞAK HUYLULUĞU
Hilmi; yumuşak huylu, yavaş, uslu, sessiz, sakin olmak, heyecana
kapılmayıp öfkeyi yenmek, nefsine hakim olup kızmamak, gücü yettiği halde
affetmek, hoşa gitmeyen şeyler karşısında sabredip tahammül göstermek, tahrik
edici sebepler karşısında soğukkanlılığı korumak, vakarlı ve ağırbaşlı bulunmak,
acı ve ıstırap verici hareketlerle yüzyüze gelince kendini tutma gibi anlamlara
gelen güzel bir ahlâktır.
Peygamberimiz, peygamberliğinden önce de, sonra da insanların en halîmi, en
yumuşak huylusuydu. Hayâtı boyunca meziyetini devam ettirmiştir. Cenab-ı Hak da
kendisini korumuş ve bu sıfatından dolayı övmüştür.
Âl-i İmran Sûresinin 159. âyetinde, "Allah'ın bir rahmet eseridir ki, sen onlara
karşı yumuşak davrandın. Eğer huysuz ve katı kalpli birisi olsaydın muhakkak
onlar senin etrafından dağılıp giderlerdi" buyurmaktadır.
Peygamberimiz şahsına yapılan kötülüklerden dolayı hiçbir şekilde intikam almayı
düşünmemiştir. Ayrıca o, insanların en az kızanı, en çabuk razı olanı ve
bağışlayanı idi.
Allah'ın emirlerini insanlara anlatmaya çalıştığı sırada, Kureyş müşrikleri ona
her türlü hakarette bulunuyordu. Onunla alay ediyor, ölüm tehdidinde bulunuyor,
geçtiği yollara çalıçırpı dikenler seriyor, üzerine pislik atıyor, boynuna
kement atarak sürüklemeye çalışıyorlardı. Bununla da kalmayıp, ona sihirbaz,
büyücü, kâhin, şair diyorlar; öfkelendirip kızdırmak için her türlü yola
başvuruyorlardı. Fakat o, kendisine yapılan bütün bu hakaretlere tahammül
ediyor, kızmıyordu.
Aslında kim olursa olsun, herkesin içinde hakarete uğrayan insan muhakkak kızar,
öfkelenir, tepki gösterir, karşılık vermeye çalışır. Ancak bunların hiçbirini
Peygamberimizde görmek mümkün değildi. O gayet sakin, engin ve sabırlı ve
tahammüllü idi. Üzerine aldığı görevi, İlahî daveti sağ salim, sağlıklı biçimde
yerine getirmeye çalışıyordu. Kendisine yapılan eziyetlere karşılık vermeyişi de
bundan dolayı idi.
Peygamberimiz Mekke'de kurulan Zülmecaz Panayırında insanlara İslâmı anlatırken
o sırada kendisini dinlemiş olan birisi şöyle anlatıyor:
"Hz. Muhammed (a.s.m) Allah'ın bir olduğunu, Ona inananların kurtulacaklarını
ilan ediyordu. Ebû Cehil de onun üzerine toprak atıyor, 'Ey insanlar, bu adamı
dinlemeyin, sizi dininizden vazgeçirmeye çalışıyor. Sizi putlarımız olan Lât ve
Uzza'dan uzak tutmak istiyor' diye yaygara yapıyordu. Peygamberimiz ise bu
tahriklere hiç aldırmıyor, bir kere olsun dönüp Ebû Cehil'-in yüzüne bile
bakmıyordu. O kendi görevini yapmaya çalışıyordu."
Yine bir gün Peygamberimiz, Sahabîlerden hasta olan Sa'd bin Ubade'yi ziyarete
gidiyordu. Yolda münafıkların elebaşlarından Abdullah bin Ubey'in de bulunduğu
bir topluluğa rast geldi.
Orada bir müddet durdu. İbni Ubey Peygamberimize sataşmaya başladı. Ve küstahça,
"Dikkat etsene adam, hayvanın yerden toz kaldırıyor, buradan uzaklaş, hayvanın
bizi rahatsız ediyor" diyerek ileri geri konuşmaya durdu.
Peygamberimiz oradakilere selâm verdikten sonra bazı şeyler anlattı.
İbni Ubey, halkın Peygamberimizi dinlediğini görünce iyice çığırdan çıktı ve;
"Bize Müslümanlıktan bahsedip durma, sana gelen olursa ona istediğini
anlatırsın" diyerek, hakarete varan sözler sarf etmeye başladı. Fakat
Peygamberimiz onun terbiyesizliğine bir karşılık vermiyor, anlatmaya devam
ediyordu.
Buna karşılık büyük şair Abdullah bin Revaha ayağa kalktı:
"Ya Resulallah" dedi, "buraya her zaman geliniz, bize konuşma yapınız, sizi çok
seviyoruz" diye sevincini dile getirdi.
Bu sırada Müslümanlarla münafıklar arasında tartışma başladı. Kavga edecek
duruma geldiler. Çok sakin davranan ve hiç öfkelenmeyen Peygamberimiz, onları
yatıştırdı ve daha sonra oradan ayrıldı ve yoluna devam etti.
Yahudiler millet olarak Peygamberimizin amansız düşmanıydı. Kinci, kıskanç,
açgözlü, dünya düşkünü bir karakter taşıyorlardı. Ayrıca Yahudiler Araplardan
ayrı olarak eğitime, bilgiye ve okumaya önem veriyorlardı. Bunun için bütün
üstünlüklere kendileri sahip olmalıydı. En zengin insan, en bilgili, en etkili
insan kendi içlerinden çıkmıştı.
Âhirzaman Peygamberinin aralarından çıkmasını bekliyorlardı. Ne zaman ki,
Peygamberimiz, peygamber olarak sesini duyurmaya başladı, Yahudilerdeki
kıskançlık ve düşmanlık ayyuka çıktı. Peygamberimize en çirkin tuzağı
kuruyorlar, vücudunu ortadan kaldırma yollarını deniyorlardı.
Bir defasında Yahudinin birisi Peygamberimize büyü yaptı. Bunun üzerine
Peygamber Efendimiz hastalanıp yatağa düştü. Rahatsızlığı birkaç gün sürdü.
Sonunda Cebrail Aleyhisselâm geldi, durumu Peygamberimize haber verdi:
"Yâ Muhammed, Yahudilerden biri seni büyülemiş ve üfürüp düğümlediği ipliği
falanca kuyuya atmış. Birini gönder de, onu kuyudan çıkarsın."
Peygamber Efendimiz Hazret-i Ali'yi gönderdi, o düğümlü ipliği kuyudan çıkartıp
getirtti. Düğümler açılır açılmaz Efendimiz sanki bağları çözülen bir kimse gibi
oldu, rahatladı.
Bununla birlikte Peygamberimiz âhirete göçünceye kadar bildiği halde bu durumu o
Yahudinin yüzüne vurmadı.
Fakat aynı zamanda içlerinde hakperest, hakkı ve doğruyu arayanlar da vardı.
Çünkü ellerindeki kitapta Peygamberimizin özelliklerini ve güzelliklerini
anlatan epeyce işaretler ve bilgiler vardı.
Peygamberimizin Tevrat'ta anlatılan ve yer verilen en belli vasıflarından birisi
de hilmidir. Yumuşak huyluluğuna, insanları İslama davet ederken gösterdiği
tahammül ve sabra Tevrat'ta işaret ediliyordu.
Yahudi bilginleri, Peygamberimizin Tevrat'ta bulunan pekçok sıfatını bizzat
gözleriyle görüp tanımışlardı. Bazıları ise hâlâ araştırmaya devam ediyordu.
Peygamberimizin Tevrat'ta anlatılan bütün sıfatlarını görecekler, ondan sonra
iman edeceklerdi.
Bu Yahudi bilginlerinden birisi, "Onun Tevrat'ta, övülen sıfatlarından,
kendisinde görmediğim, denemediğim, hilm sıfatından başka hiçbirisi kalmamıştı"
diyerek, bunu da denemek ister ve sonrasını şöyle anlatır.
"Ben kendisini alış veriş sonunda belli bir vade ile otuz dinar borçlandırmış,
borcun tahsiline bir gün kala gidip, 'Ya Muhammed, hakkımı öde. Zaten siz
Abdülmuttalip oğullarının âdeti borçlarını zamanında ödemeyip, uzatıp durmaktır'
dedim.
"Bunun üzerine Ömer bana, 'Ey pis Yahudi, vallahi, Resulullahın evinde
olmasaydın, gözünü patlatırdım' dedi.
"Resulullah (a.s.m) Ömer'e, Ey Hafs'ın babası, Allah seni bağışlasın. Biz
senden, başka türlü bir davranış beklerdik. Bana, onun bende olan hakkını
güzellikle ödememi söyleyecektin; ona da, alacağını tahsil ederken yardımcı
olacaktın ve daha nazik davranmasını söyleyecektin' buyurdu.
"Benim Resulullaha karşı cahilce, kaba ve sert davranışım, Resulullahın
yumuşaklığını arttırmaktan başka bir şey yapmadı.
"Bana, 'Ey Yahudi, sana borcumu yarın sabah ödeyeceğim' buyurduktan sonra
Ömer'e, 'Ey Hafs'ın babası, onu yarın sabahleyin istediği hurma bahçesine götür,
beğenirse kendisine şu kadar ver. Verirken de sana şu kadar fazla veriyorum de.
Eğer bu bahçedekine razı olmazsa, falan bahçeden şu kadar ver' buyurdu.
"Ertesi gün Ömer beni hurmasını beğendiğim bahçeye götürdü. Oradan Resulullahın
dediği kadar hurma verdi. Emrettiği fazlalığı da ekledi."
Yahudi, Peygamberimizdeki alacağını bu şekilde tahsil ettikten sonra kelime-i
şehadet getirir ve Müslüman olur. Niçin Müslüman olduğunu da Hz. Ömer'e şöyle
açıklar:
"Ey Ömer, biliyor musun, Resulullaha niçin böyle davrandım? Çünkü Resulullahın
Tevrat'ta yazılı bulunan bütün özelliklerini ve ahlâkını bütünüyle onun üzerinde
gördüm. Görmediğim sadece hilmi ve yumuşaklığı kalmıştı. Bugün de hilmini
denedim, onu da aynen Tevrat'ta yazılı olduğu şekliyle buldum. Sen şahit ol, şu
hurmayı ve servetimin yarısını fakir Müslümanlara bağışlıyorum."
Daha sonra bu Yahudi ailesinden yaşlı bir adamın dışında herkes Müslüman oldu.
Peygamberimizin sabrını ve yumuşaklığım sadece bir hadisede göstermesi dahi
pekçok insanın iman etmesine sebep olmuştu.
Efendimiz kendisine karşı çıkan, gereksiz sözler eden insanları da olgunlukla
karşılar, hoşgörü gösterir ve yumuşak davranırdı. Herkesin yapamayacağı, yapması
mümkün olmayan güzel ahlâk örnekleri sergilerdi. Ebû Said el-Hudrî anlatıyor.
Peygamber Efendimiz, Huneyn Savaşı sonrası düşmandan kalan ganimet mallarım
Sahabîlerine dağıtıyordu. Sahabîlerden bazılarına fazla ganimet veriyordu. Bu
arada Akra bin Hâbis'le Uyeyne bin Hıns'a yüzer deve verdi.
Bunun üzerine Temim oğullarından Zül-Huveysıra adında birisi geldi ve;
"Yâ Resulallah adaletten ve hakkaniyetten ayrılma. Vallahi bu dağıtımda Allah
rızası aranmamıştır" diye itiraz etti.
Peygamberimiz üzüldü ve şöyle cevap verdi:
"Yazıklar olsun sana, ben âdil davranmazsam, kim davranır? Eğer ben adaletli
yürütmüyorsam büyük bir zarara uğramış olurum. Allah, Musa'ya rahmet eylesin. O
bundan daha ağır sözlerle incitildiği halde sabretmiştir."
Yeni Müslüman olmuş ve İslâmın yüce ahlâk esaslarını bütün varlığı ile
benimseyip olgunlaşma fırsatını henüz bulamamış bedevilerin kaba ve sert
davranışları olurdu. Eğitimsiz bir milletti, üstelik medeni imkânlardan mahrum
bir hayât yaşıyorlardı. Birtakım olumsuzluk sergilemelerinin temeli de buydu
zaten...
Bir keresinde Peygamberimiz Mescitte Sahabîleri ile birlikte oturmuş sohbet
ediyorlardı. Bedevinin biri içeri girdi ve iki rekât namaz kıldıktan sonra
ellerini açtı ve şöyle dua etti:
"Allah'ım, bana ve Muhammed'e rahmet et. Başka da kimseye rahmet etme."
Bedevinin bu duasını duyan Peygamberimiz, "Çok geniş olan Allah'ın rahmetine
sınır çektin" buyurarak bedevinin hatasını düzeltti.
Bedevi biraz sonra kalktı ve gitti Mescidin bir tarafına abdestini bozdu.
Sahabîler onu bu halde görür görmez adamı linç etmek için ayağa kalktılar ve
başına üşüştüler.
Peygamberimiz onlara müdahale etti ve şöyle buyurdu:
"Onu bırakınız. İşini görsün. Sonra oraya bir kova su dökersiniz. Çünkü siz
kolaylaştırıcı olarak gönderildiniz, güçleştirici olarak değil."
Sonra bedeviyi yanına çağırdı, şu dersi verdi:
"Bu mescitler ne abdest bozmak için, ne başka pislik yapmak için değildir.
Buralar Allah'ı anmak, namaz kılmak ve Kur'ân okumak için yapılmıştır."
Aslında bu olaya Sahabîlerden çok Peygamberimizin kızması gerekirdi. Çünkü kendi
eliyle yaptırdığı ve sadece ibadet maksadıyla kullanılan Mescide birisi geliyor,
büyük bir hakarette bulunuyordu. Fakat Peygamberimiz biliyordu ki, bedevi bu işi
kasden yapmamıştı. Bilmeyerek yapmıştı. Bunun için ona kızıp bağırmak bir fayda
vermezdi.
Anlayış göstermek, hoşgörülü davranmak, yumuşak davranmak, bağışlayıcı olmak,
tahammüllü olmak, olumsuz davranışlarla muhatap olunca bir mana kazanır. Yoksa
sıradan olaylar karşısında herkes sakin ve sabırlı olur. Peygamberimiz her
konuda olduğu gibi, hilmi ve yumuşaklığı ile de bambaşkaydı. Hatta bir taneydi.
Onun üstüne bir diğerini düşünmek mümkün değildi.
Peygamberimizin hilim ve yumuşaklığının bir örneğini de Enes bin Mâliki
anlatıyor:
"Peygamberimizle birlikte yürüyordum. Üzerinde Necran kumaşından yapılmış sert
yakalı ve kaba bir hırkası vardı. Bedevinin biri koşarak geldi, Peygamberimizin
arkasından yetişti ve cübbesini şiddetli bir şekilde çekti. Peygamberimiz
bedevinin göğsüne doğru donuverdi birdenbire. Hırkası yırtıldı ve yakası
boynunda kaldı. Peygamberimizin ensesine baktım, kuvvetli çekişinden dolayı
sertliği orada iz bıraktı. Sonra bedevi:
"Yâ Muhammed! Develerimi buğdayla yükle. Çünkü sendeki mal ne senindir, ne de
babanındır."
Bedevinin yaptığı, çok kaba ve görgüsüzce bir davranıştı. Peygamberimiz üzüldü.
Bedeviye döndü ve;
"Önce beni incittiğin için özür dile" dedi. Bedevi, "Hayır özür dilemiyorum"
şeklinde karşılık verdi.
Oysa Peygamberimiz bedeviye bir nezaket dersi vermek istiyordu. Fakat adam hiç
de oralı değildi.
Peygamberimiz, bedevinin kabalığına bakmayarak Sahabîlerine döndü:
"Bu adamın develerinin birine arpa, diğerine hurma yükleyin" buyurdu.
Adam sevinerek gitti. Sahabîler de Peygamberimizin bu güzelliğine hayran
kaldılar.
Peygamberimiz emri altında bulunan ve hizmetini gören kimselere de son derece
yumuşak davranır, onlara kızmaz, kalplerini kırmazdı. Onlar dediğini yapmasalar,
ihmal de etseler, sadece yumuşakça ve nazikçe sebebini sorardı.
Uzun yıllar hizmetinde kalan Enes bin Malik, Peygamberimizin ahlâkını şöyle
anlatıyor:
"Resulullaha (a.s.m) on sene hizmet ettim. Bana ne 'Öf dedi, ne de yapmadığım
bir iş için 'Keşke onu yapsaydın' ve yaptığım bir iş için de 'Bunu niye yaptın?'
dedi."
Hz. Enes, bir ihmalinden dolayı Peygamberimizin kendisini ikaz edişini şöyle
anlatır:
"Resulullah, bir gün beni bir iş için bir yere gönderdi. Ben 'Vallahi gitmem'
dedim. Halbuki içimden Resulullahın beni gönderdiği yere gitmek geliyordu.
Dışarı çıktım, çocukların yanına uğradım, onlar sokakta oynuyorlardı. Ben de
aralarına karıştım, oynamaya başladım. Derken Resulullah geldi, arkamdan başımı
tuttu. Yüzüne baktım, gülüyordu:
"Enescik, seni gönderdiğim yere gittin mi?' diye sordu. "Evet, gidiyorum yâ
Resulallah' dedim."
• • •
Bir seferinde de Peygamberimiz Hz. Âişe'ye şu tavsiyede bulunuyordu.
"Ey Âişe, yumuşak davran. Zira yumuşaklık bir şeyde bulunursa mutlaka onu
süsler, bir şeyden çıkarsa onu da çirkinleştirir."
Peygamberimiz gerçek yiğitliğin ve kahramanlığın maddî güç ve kuvvette
olmadığını, esas yiğitliğin öfke anında sakin bulunmakta ve öfkesini yenip
yumuşak davranmakta olduğunu bildiriyordu.
Abdullah bin Mes'ud anlatıyor:
"Resulullah 'Siz aranızda kimi yiğit sayarsınız?' diye sordu.
"Biz de 'Kendisini pehlivanların yıkamadığı, mağlup edemediği kimseyi' dedik.
"Resulullah, 'Hayır, o pehlivan değildir, asıl pehlivan öfke anında kendisine
hakim olabilen, kendisini tutabilendir' buyurdu."
Bu yönüyle de Peygamberimiz gerçek bir yiğit ve pehlivandı. Onun bu yönünü
düşmanları bile yıkamamış, mağlup düşürememiş, alt edip istediklerini
yaptıramamışlardı.
Peygamberimiz yalnız şahsına yapılan, nefsine karşı işlenen hataları
yumuşaklıkla karşılardı; Allah'a ve imana yapılan bir hücum olunca asla susmaz,
gereken cevabı verirdi.
Onun yumuşak huyluluğundaki asıl maksadı, iman ve İslâmın güzelliğini muhtaç
gönüllere sunmaktı.